W poszukiwaniu straconych chwil.

Dzisiaj poranną porą poszedłem, poszedłem na długi spacer.Nie musiałem liczyć czasu, spoglądać na zegarek, o zmianie onego pamiętam,to dopiero jutro. Wdychając świeży zapach sosnowej żywicy, przesiąknięty usteckim jodem zastanawiałem się nad tym,co zaprząta mój umysł najczęściej. Wiem, że nic nie wiem mawiał już zwalczający relatywizm sofistów Sokrates i nie pozostaje nam nic innego jak tylko przyznać rację wielkiemu myślicielowi starożytności, gdyż niezaprzeczalnym faktem jest, iż im więcej wiedzy przyswoi sobie nasz mózg, to o ile pominiemy przypadki intelektualnego narcyzmu i samozachwytu, to w tym większym stopniu uzmysławiamy sobie, jak fragmentaryczna, niekompletna jest nasza wiedza. Gdy tylko dźwięk jakiś zasłyszany dawniej lub zapach kiedyś odczuwany przypominają się naszej pamięci i zaczynają istnieć zarazem w naszej subiektywnej teraźniejszości i będzie z nami obecny w przyszłości, wówczas trwała i zwykle ukryta istota rzeczy natychmiast zostaje wyzwolona i nasze prawdziwe ja budzi się i ożywa w jednej chwili. O tym jak istotną rolę odgrywa umiejętność kojarzenia, zapamiętywania niech świadczy fakt, iż każdego roku blisko 10 procent informacji przyswojonej ulega nieubłaganie dezaktualizacji, jest zastępowana nowymi doznaniami, doświadczeniami a ogół wiedzy ludzkiej rośnie w takim tempie, o jakim nie przyszło nawet marzyć wielkim myślicielom epok minionych, których zresztą w czasach im współczesnych imponująca wiedza, obecnie nie może się równać z zasobem informacji wymaganym na każdym kroku od każdego ucznia szkoły podstawowej. Usteckiej również. Jesteśmy cały czas bombardowani masą skondensowanych informacji, które prawie natychmiast przechodzą w stan uśpienia jako niepotrzebne, bądź też już nieaktualne.  A jednak te najważniejsze nasze przeżycia tak głęboko potrafią wryć się w nasza pamięć, ugruntować, że wystarczy tylko odrobina podobnego tchnienia czegokolwiek, aby nasz mozg natychmiast powrócił do tych czasów, tych chwil nam drogich. Ja posiadam wiele takich "zajawek" i niewiele, naprawdę odrobina podobieństwa potrzeba jest aby TAM być znów. Wspomnienia....zawsze uświadomią nam ile czasu w swym życiu straciliśmy, przetrwoniliśmy, a ile wykorzystaliśmy w sposob nam godny...

Write a comment

Comments: 13
  • #1

    Partnerka:) (Saturday, 29 October 2011 04:29)

    Często tak mam że określony zapach przypomina mi przeszłość....najwięcej rzeczy to wspomnienia z dzieciństwa...zapach świeżo mielonej kawy z mlekiem lub herbaty z cytryną przypomina mi moją nieżyjąca już babcię...tak samo mam z zapachem kapusty zasmażanej :) może to głupie ale tak mam od zawsze.....
    ostatnio sprzątałam taka piwniczkę ,w której moja babcia chowała sobie wiaderko z węglem i wiecie co ....znalazłam tam węgielki jeszcze po niej i się po prostu rozpłakałam...głupie?? może tak ,ale tak mam też z zapachami :)
    Nawet każda pora roku ma swój zapach.....mojej córce np.już pachnie zimą :))))))))))))


  • #2

    Jula(aniołek) (Saturday, 29 October 2011 08:59)

    Wspaniale jeżeli ten zapach przywołuje miłe wspomnienia:)))
    Znacznie gorzej gdy kojarzy się z przykrymi doświadczeniami z przeszłości.

  • #3

    XXX (Saturday, 29 October 2011 12:42)

    Etam,wspomnienia zachowujemy sobie te najlepsze w pamięci!

  • #4

    SpokojnaGłowa (Saturday, 29 October 2011 13:05)

    :)........

    /na razie tyle/
    :)

  • #5

    włóczykij (Saturday, 29 October 2011 16:37)

    Czyżby komentarz wyżej był zapowiedzią słowotoku porównywalnego z największymi piewcami narodowymi?Fajnie!A wracając do tematu,to mam wiele różnych wspomnień z dobrych,bądź lepszych czasów,które wracają gdy spostrzegę jakieś podobieństwo w tych czasach.Placki ziemniaczane parzące moje usta,widok portu w Darłówku od strony morza nocą,zapach wanilii, świeżego siana,chłód o poranku na plaży i wiele, wiele innych.Fajnie jest co wspominać;)

  • #6

    Motylek (Sunday, 30 October 2011 09:00)

    Wspomnienia ?
    Hmmmm w przededniu święta Zmarłych...na myśl przychodzi mi Dziadzio.Robił najlepsze śledzie solone z cebulką.A i umiał dzielić się z nami jedzeniem...Kosztem tego, że sam zostawał bez.Gdy do talerza dołączało trzech umorusanych wnuków.Wiecznie głodnych...

    Pozdrawiam :)

  • #7

    włóczykij (Monday, 31 October 2011 05:09)

    A zapach smażonego a wcześniej maczanego w jajku chleba na patelni?Można się "rozkleić"...:)

  • #8

    Partnerka:) (Monday, 31 October 2011 07:13)

    Albo zapach karmelu,moja mama robiła mi takie cukierki...cukier roztopiony na patelni,mleko lub śmietana.....ciekawe czy moje dzieciaki by to jadły :))))))))))
    Ech.....jest tych zapachów w życiu trochę :D

  • #9

    Zośka (Tuesday, 01 November 2011 01:25)

    Czasami mam wrażenie, że ludzie żyją głównie dla wspomnień.

  • #10

    Wylinka morska (Thursday, 03 November 2011 06:48)

    :)

    Ja żyję tylko dzięki wspomnieniom...i robię porządki w archiwum ;)

  • #11

    SpokojnaGłowa (Saturday, 12 November 2011 03:39)

    "Wspomnienia są klejnotami gromadzonymi na czas ubóstwa".....
    gromadzę:)
    gromadzę.............:)

  • #12

    oferty kobiet (Monday, 16 January 2017 22:30)

    pasteryzacyjny

  • #13

    seks telefon (Tuesday, 17 January 2017 10:58)

    kiełbaska

Polecamy:

Zachód słońca na plaży w Ustce.
Zachód słońca na plaży w Ustce.
Latarnia w Ustce.
Latarnia w Ustce.
Przestronne wnętrza Villi Banita.
Przestronne wnętrza Villi Banita.

Idąc w sukurs oczekiwaniom Państwa co do poznania miejsca do którego planujecie przyjazd na urlop, wczasy, czy też weekendowy wypad,  przedstawiamy wirtualnie pokoje w Ustce, uzdrowisko Ustka i miasto Słupsk. Mamy wielką nadzieję, że ten krótki spacer  przedstawi noclegi w Ustce jako atrakcyjną formę spędzenia czasu wolnego i jeszcze bardziej zachęci do odwiedzenia tej urokliwej i pełnej interesujących a zarazem cudownych miejsc krainy. 

Biesiadne miejsce.
Biesiadne miejsce.
Wybierając noclegi Ustka wybierz pensjonat Villa Banita w Ustce.
Ekskluzywne leżaki dostępne są dla gości naszego pensjonatu. Noclegi Ustka.
Kochamy kwiaty.
Kochamy kwiaty.
Ogólnodostępny grill.
Ogólnodostępny grill.
Kwiaty to to co kochamy!
Banitowy eksponat tworzący klimat noclegów w Ustce..
Noclegi w Ustce oferuje Pensjonat Villa Banita.
Pokoje w Ustce w Villi Banita.
Dzieci musza mieć się gdzie bawić podczas wynajmowania noclegów w Ustce.
Plac zabaw dla dzieci. Noclegi Ustka w pensjonacie Villa Banita.
Nasza Żaba w otoczeniu stokrotek.
Nasza Żaba w otoczeniu stokrotek.
Na wczasach a jak w domu.
Ukwiecona posesja pensjonatu Villa Banita. Noclegi Ustka.
Domek zabawowy dla dzieci.
Dla osób z małymi dziećmi wynajmujących noclegi w pensjonacie Villa Banita w Ustce mamy przygotowany plac zabaw dla ich pociech.
Dywan ze stokrotek w pensjonacie Villa Banita w Ustce.
Stokrotki polubiły pokoje w pensjonacie Villa Banita w Ustce.
Piękno morza.
Piękno morza.
Widok z plaży zachodniej.
Widok z plaży zachodniej.